onsdag 4. november 2009

Må ha!





Tenkte jeg bare skulle lage en liten liste over ingredienser som gjør livet på kjøkkenet ganske bra. Og som gjør (nesten) all mat litt bedre :) Ikke fordi det nødvendigvis er så interresant for noen andre enn meg selv, men da husker jeg det iallfall til en gang jeg syns hverdagsmiddagene mine blir kjedelige. Jeg kom fram til 10. Jeg glemte hvitløk så da må jeg opp i 11....

En god olivenolje
Hopp over de rimligste, let gjerne etter som er på boks. Holder seg lenge og har god smak. Med passe mye olivensmak i. For all del glem Ybarra!


Chili
Ferske røde og grønne chilier er supert i masse retter av wok, risretter, pasta, salater, marinader. Eller bare finhakka i en skål sammen med rødløk som serveres ved siden av. Kan heve standarden på enhver barnevennlig krydra middag.

Parmesanost
Jeg simpelthen elsker den osten. Foruten at jeg spiser den bare som den er så har den masse muligheter. Pasta uten nyrevet parmesan ved siden av er uaktuelt. Salater med tynne skiver av parmesan på toppen er deilig. Bruk en ostehøvel som skjærer litt tynt, eller gulrotskrelleren, så slipper du å late som du er like tøff som Jamie. Som forrett med parmaskinke og avokado. Og som smakstilsetning i hjemmelagd potetstappe.

MaldonsaltDe deilige saltflakene som smaker salt og ikke saltstrø. Skal man ha salt så skal det SMAKE salt. Jeg liker å strø maldonsalt over tomatsalatene, over carpaccio, på foccacio, langs med kanten på pizzabunnen. Og som bordsalt. Men egentlig så bruker vi ikke så mye salt. Salt kan ofte erstattes med:

Lime
Lime er helt uunværlig. Marinader til fisk og kjøtt. I guachamole og i andre dressinger, nypressa over salater, og i båter ved siden av grillakjøtt. Dessuten så trengs de til GT og Mojito :)

PepperkvernFinmalt pepper er nedtur. Det smaker ingenting og lukter hest! Mat uten nykverna pepper er nesten en umulighet. (jada vi har pepperkvern med på grilltur og i båten, ja da, jeg er sikkert sær, men det tar mindre plass enn ketchup liksom). Bare ett tips: skal du lage peppersaus til mange, så kan det være en fordel å kverne litt pepper i forkant, eller helle hele pepperkorn over i en god morter og morte de grovmalte.

UrterFriske urter i vinduet, på terrassen eller i hagen gjør livet verd å leve. Så enkelt liksom! Det gir litt ekstra lykke av å kunne hente inn dagens urter til dagens middag, og om ungene ikke alltid liker grønne prikker i maten så hjelper det godt å drysse nyhakka urter over middagen, salaten eller bare over skiva med tomat og avokado.

Avokado
Avokadoens problem er at de alltid blir borte. Altså det blir tomt for de med en gang de er i hus. Perfekte med skalldyr, perfekte som nistemat, til kveldsmat, på frokostbordet (i helgene), i alle salater. Hakka opp sammen med rødløk, tomat og chili ved siden av en eller snill barnemiddag.

Tomater
Tomatsalat hever til og med barnas ønskemiddag. Pølsemeny. De gjør mange brødskiver til et lite måltid, og er nødvendig i 90% av salatene, tett etterfulgt av avokadoene. Gode både varme og kalde. Lag varm tomatsalat med urter, oliven og hvitløk som tilbehør til stekt kjøtt neste gang. Snadder.

BalsamicoeddikSom med olivenolje; det er ikke heeelt sikkert at den billigste er den beste.
Jeg bruker balsamico i sauser, marinader og til salat. Men har lært meg at ungene syns kjøttet smaker litt rart hvis det har vært for mye balsamico i marinaden.

Hvitløk
Ungene er ikke så glad i å plukke ut løkbiter av maten. Det er visstnok skikkelig ekkelt. Men hvitløk bryr de seg ikke om, jeg tror til og med de liker det. I hele båter, finhakka eller pressa. I dressinger, supper, vinagretter, gryter, marinader. Det skal i tillegg være så sunt.....

Det var min liste, med mer eller mindre avhengighetsforhold til. Men i den finnes ikke ketchup, grillkrydder, tørr oregano, dolmio... Men jeg vet hva det er..
-Grete

2 kommentarer:

  1. Flott liste!!

    Jeg må også ha gjær og mel sånn at jeg kan få laget en deig. Også løk og hvitløk!

    Hilsen Sol

    SvarSlett
  2. Selvfølgelig, jeg glemte hvitløk. Har putta det inn nå. Løk, jo da, men det kommer lengre ned på prioriteringslista, men da kommer det såå mye mer med plutselig.

    Velkommen til oss forressten!

    Grete

    SvarSlett